Markolat

A szerelési tippek következő részében a markolatokról szeretnénk néhány gondolatot megosztani veletek.

 

A markolat egy elég személyes dolog. Nagyon egyénfüggő, hogy ki-mit tart számára kényelmesnek.

Alapvetően az első fontos dolog, amit érdemes markolatvásárlás előtt eldöntenetek, hogy milyen anyag összetételű modellt szeretnétek. A markolatok, egytől egyig Kraton gumiból készülnek, ami ellenálló anyag, de megvannak a korlátai.

Itt jön képbe az összetétel. Ha keményebbre csinálják a keveréket, akkor nehezebben kopik el, de töri a kezedet, ha puhára, akkor nagyon kényelmes, de havonta cserélned kell. Szerencsére azért vannak arany középutak itt is, de ezt sajnos csak személyes megtapasztalás alapján lehet megtalálni.

 

Egy másik tényező a mintázat, aminek csúszóssági ügyben van szerepe. A klasszikus „mushroom”, körkörösen csíkos mintázat a legelterjedtebb, de vannak már egészen elvadult formák is. Itt is főleg a saját ízlés a döntő, hogy kinek melyik fogás a kényelmes.

A markolatoknál még jelölni szokták a hosszát és az átmérőjét. A hosszabb markolat előnyösebb, mivel nagyobb felületed van visszafogni rá, de ha féked van, akkor nem érdemes a leghosszabbat választani, mert nem fog a fékkar elférni a kormányon.

Az átmérőnél a tenyér nagyságát kell figyelembe venni. Leegyszerűsítve, a vékonyabb markolat a kisebb, a vastagabb pedig a nagyobb kezűeknek lesz kényelmes.

A manapság legelterjedtebb a bedugós, műanyag végdugó, amit nagyon egyszerű szerelni és a szivárvány minden színében meg lehet vásárolni.

 

Megkülönböztetünk még markolatoknál peremes illetve, perem nélküli verziókat. A peremes kényelmes lehet akkor, ha van fékkarod, mert egy kis extra puhaságot ad és nem ütöd be annyira a fém karba a kezed, de például azoknak is jó választás lehet, akik belül fogják a markolatot, így a perem megtámasztja a kezüket.

A perem nélkül markolat elsősorban a „kéz nélküli” trükköknél előnyös, ahol szabadon, bárhol vissza tudsz fogni a kormányra, a perem okozta kényelmetlenség nélkül.

Érdemes még néhány szót ejteni a kormányvégdugókról is. Manapság egyértelműen a műanyag, bedugós stílusú végdugók a legelterjedtebbek, amiket ráadásul a markolatokhoz adnak, így nincs plusz kiadás egyből.

Mivel műanyag, így a tartóssága sem akkora, mint a fém rokonainak, de szerencsére néhányszáz forintért könnyen pótolhatók.

Régebbi stílusú, csavaros, alumínium kormányvégdugó. Manapság már kevesen használják, mert nehezebb és drágább, mint a műanyag és még a sok becsapódástól felsorjásodott széle könnyen meg is tudja vágni a kezünket.

 

Kezdjük a szerelést!

Induljunk ki abból, hogy van egy, már elhasznált markolatunk és szeretnénk eltávolítani a kormányról.

A legegyszerűbb, ha egy éles késsel vagy tapétavágóval hosszában elvágod és már lent is van. Igenám, de így a markolat már kuka. Ha esetleg még szeretnéd használni a régi markolatod, arra is van megoldás.

A nyers erővel lerángatás itt is opció, de van egy sokkal egyszerűbb módszer is.

Első lépés a végdugó eltávolítása. Szerencsés esetben ki tudod húzni kézzel, nehezebb esetben fogóval, legrosszabb esetben csavarhúzóval kitrancsírozva.

A legjobb eszköz a markolat eltávolításhoz egy injekciós tű. Feltöltöd vízzel és a markolat több pontján vizet fecskendezel be, úgy, hogy mindenhová jusson.

A szétáradó víznek köszönhetően egy könnyű mozdulattal le tudod így húzni a markolatot.

Ennyi. Lent van!

 

A felszerelés sem lesz sokkal nehezebb.

 

Amint sikerült kiválasztani a megfelelő markolatot, máris hozzákezdhetünk a felszereléséhez. Néhány egyszerű eszközzel sok szenvedéstől kímélhetjük meg magunkat.

A szárazon felrángatós módszert nem igazán javaslom, mert elég szenvedés, míg az ember feltépi a kormányra, arról nem is beszélve, hogy a puhább markolatok könnyen meg is sérülhetnek egy ilyen szerelés alatt.

Két lehetőséget javaslok. Az egyik a hajlakk, a másik a gyorskötözős. Mindkettő alkalmazását leírjuk.

 

Ha minden készen áll, már hozzá is foghatunk.

 

Első lépésként tisztítsuk meg a kormány, markolattal érintkező részét, mert az előző markolatról ottmaradt szennyeződések az új darab, felszerelés utáni csúszkálásához vezethetnek.

Először a gyorskötegelős verziót mutatjuk be. Ehhez érdemes 5-6 darab, hosszú, műanyag kötegelőt beszerezni.

Első lépésként rakjuk be a kötegelőket a markolatba.

Utána fogjuk össze úgy a kötegelőket a kormányon, hogy a markolaton belül mindenhová kerüljön belőle.

Majd ebben a pozícióban, a kötegelők végét fogva, kezdjük el feltolni a markolatot a kormányra.

 

Meg fogtok lepődni, hogy mennyire könnyen csúszik a műanyagon és így kis erőkifejtéssel egészen végig fel lehet rá húzni, mindenféle küszködés nélkül.

A markolatunk a helyen már csak annyi a feladat, hogy eltávolítsuk a kötegelőket. Egyenesen húzva könnyen eltávolíthatók, de fogóval is rá lehet segíteni.

És ennyire egyszerű, a markolatunk máris a helyén és még csak meg sem izzadtunk!

A másik lehetőségünk, műanyag kötegelők hiányában a hajlakkos felszerelés.

Ez a módszer is nagyon egyszerűen alkalmazható, mindössze egy hajlakkra van hozzá szükségünk.

 

Fogod a hajlakkot és belefújod a markolat végébe, úgy, hogy körkörösen mozgatod azt, hogy mindenhol egyenletesen elterüljön benne a lakk.

 

Fogod a markolatot, ráigazítod a kormány végére.

 

Majd egy határozott mozdulattal, körkörösen forgatva felhúzod teljesen. A lakknak köszönhetően nagyon könnyen fel tudod húzni.

 

És kész! Máris fent van a markolat. A hajlakkos felszerelésnek megvan az a hátránya, hogy meg kell várni, amíg a lakk megköt, ami körülbelül egy éjszakányi idő, így ezzel a technikával nem lehet SOS cserét alkalmazni, mert a száradásig el tud forogni a markolatod.

 

 

A kormányvégdugó beszerelése is nagyon egyszerű.

 

Fogod a dugót, beilleszted a kormány végébe.

 

Majd egy határozott mozdulattal beütöd koppanásig.

 

Ennyi! Gratulálunk! Sikeresen felszerelted a markolatodat!

A markolat csere egy nagyon egyszerű folyamat, de érdemes ezeket a technikákat elsajátítani, mert a defektjavítás, gumicsere után, valószínűleg ez lesz a leggyakoribb szerelés a bmxeden.

 

A sikeres szerelés után pedig irány bmxezni, mert hét ágra süt a nap kint!

NIKE - Budapest

A kötegelős nekem is új volt, pedig láttam én már ezt-azt pl. defektes gumiba füvet/gazt tömni.

Hajcsák Péter - Nyíregyháza

A kötegelős módszert nem ismertem, de majd kipróbálom. Én kompresszorral fújtam a markolat alá levegőt miközbe a kormányra tettem fel. Ez is egy elég egyszerű és gyors :)

bezár

Bejelentkezés

Elfelejtett jelszó

Tóháti Róbert bio hozzászólt ehhez :

Velosophie - Miniramp project - "Jóflash jó ez a stílusa a..."

hozzászólt ehhez :

A véleményem ez! - A váci skatepark - "A váci "skate..."

NIKE hozzászólt ehhez :

Kivel ne rovatunk......... - "Én arra gondoltam hirtelen, ho..."

Tóháti Róbert bio hozzászólt ehhez :

Kivel ne rovatunk......... - "Nyugi Nike, lehet akciós volt ..."

hozzászólt ehhez :

Dunántúli Extrém Sport Bajnokság - Tapolca - "Várunk min..."

NIKE hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "Ez sajnos s..."

Nagy Zsolt hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "..."

NIKE hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "..."

Nagy Zsolt hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "Az ötlet j..."

Belvári András hozzászólt ehhez :

BMX Worlds 1991 - 2013 - "ez valami hihetetlen! elképesztő,..."