Stucnik és kormányok

Folytatódik a virtuális bmx-ünk összeépítése és most a befogók, más néven a stucnik és a kormányok világába, és a kettő összeszerelésének titkaiban szeretnénk titeket elkalauzolni.

         Az első és legfontosabb tényező, amit tisztáznunk kell bármilyen alkatrész vásárlása előtt, az a kompatibilitás kérdése. Szerencsére ez manapság nem okoz problémát, mert minden modern bmx villanyaka 1 -1/8”-os, amiről az előző cikkekben már részletesen beszámoltunk, és a kormányok befogó mérete is szabványos, 22.2 mm. Ezek minden mai bmxen megegyeznek így szerencsére olyat nem nagyon tudsz venni, amit ne lehetne beszerelni. Vannak persze ritka kivételek, mint például a régebbi diós rendszerek, de ilyet manapság már senki sem használ.

Egy régebbi diós rendszerű befogó, ahol a stucnit a tetején található csavarral lehetett rögzíteni, melynek meghúzásával szétnyílt a dió a villanyakban és megfeszült.

A mai rendszerek sokkal egyszerűbbek, ezáltal megbízhatóbbak és erősebbek is. Sokféle formájú és kialakítású stucnival találkozhat manapság az ember, de alapvetően két csoportra oszthatók:  létezik egyszer a frontload  vagyis az elöltöltős, és a topload, azaz a felültöltős. A felültöltős verzió egyeduralkodó volt megközelítőleg egy évtizeddel ezelőttig és még utána is egy kicsit, majd átvette a helyét a frontload és mindenki ilyet kezdett használni. Manapság újra reneszánszát éli a topload, újra sokan használják.

Az elöl (fenti kép), illetve felültöltős befogók (alsó kép). Egyértelműen látható a különbség a kormány emelésének mértékével kapcsolatban.

Alapvető különbség a kettő között, a megjelenésétől eltekintve, a kormány emelésének mértéke. A topload a hagyományos verzióhoz képest akár 10-12 mm-el is magasabban tartja a kormányt, ami olyan érzést kelt mintha 0.5”-al magasabb kormányt szereltünk volna be. Napjainkban valószínűleg ezért népszerű, mert mindenki szereti minél magasabban tudni a kormányát, és ez nagy segítség benne.

Léteznek köztes megoldások is, mint például a Fly vagy a Simple befogója, ami „central”, azaz középpontos. Emelését tekintve a front és a topload között van félúton.

Középpontos Fly stucni, ami mindkét állásban ugyanolyan magasságba helyezi a kormányt.

A kormányrögzítési gyakorlatilag mindig 4 db csavarral történik. A villához a legtöbb esetben 2 db csavart használunk meghúzás céljából, de léteznek különc megoldások is, mint például a Simple befogónál. Itt az alumínium segéddarab nyomódik neki villanyaknak, amikor meghúzzuk a kormányt az elején található csavarokkal. Előnye, hogy így a hátsó rész letisztultabb és kevésbé rossz élmény, amikor belerúg az ember.

A Simple EZ befogó, a rendhagyó rögzítési rendszerével és szintén középpontos kialakításával.

         A legtöbb topload befogót lehet lefordítva is használni, így egy frontload emelésével fog rendelkezni, de sok esetben ennek esztétikai hátrányai vannak, ergo csúnyák fordítva, de ezt mindenki döntse el maga.

Vannak különlegességek is, mint például a Tree Collet befogó, ami szakított minden hagyománnyal, és teljesen egyedi módon oldották meg a formatervet és rögzítést is.

Amit még jobb, ha tudtok, hogy a befogók kivétel nélkül alumíniumból készülnek, a súly alacsonyan tartása miatt. Az olcsóbb verziók öntéses technológiával, míg az igazán jó darabok a CNC esztergagépek alatt készülnek!

Egy igazi ősi darab. A Hoffman Chocolate Bar. Veszedelmes csőátmérők és súly, mind emellé extra alacsony is volt, ahogy az akkori divat megkövetelte. Érdekessége, hogy a csőátmérő a markolatnál is a szokásosnál több volt, így elég szenvedés volt a markolatot felszerelni rá.

         A stucnikról ennyit elegendő tudni, most egy kicsit elmagyarázzuk, hogy a kormányoknál mire érdemes odafigyelnetek, majd összeszereljük a két alkatrészt.

         A kormányok kompatibilitási ügyében még kevésbé kell aggódnotok, mert a bmx kormányok befogómérete mindig is 22.2 mm volt, így gyakorlatilag nem lehet mellényúlni.

         Az első és szembetűnő különbség a kormányok között a formában rejlik. Ez az évek alatt folyamatosan változott és változik az éppen aktuális trendek függvényében, de gyakorlati különbség nincs köztük. Régebben a több részből összeállított darabok voltak a menők, de néhány éve megállapodott a világ a kétrészes, régebbi nevén a bödön kormányoknál. Egyszerűbb, letisztultabb látványa megrendíthetetlennek tűnik a mai napig.

Egy kormány a közelmúltból. Konkrétan egy első szériás Fly Panterát láthattok itt. Keskenyebb és alacsonyabb volt, mint a mai kormányok és egy szokatlan merevítőt is kapott, ami nem lett egy nagy siker.

Ez pedig egy ízig-vérig modern kormány. Michael Beran 34R kormánya. 8.8”-os magassággal és 28.3”-os szélességgel. Minden paraméterében nagy és a súlya mégis alacsony.

         Léteznek cégek, akik megpróbálták visszahozni a négyrészes kormányokat. Változó sikerrel jártak, de az kijelenthető, hogy nem terjedtek el újra széles körben.

A Federal újkori négyrészes kormánya, modern méretekkel és régies megjelenéssel.

         A bmx kormányokat méretük alapján különböztetjük meg. Négy adat határozza meg a kormányok paramétereit: a magasság, a szélesség, a hátra, illetve a felhajlás szöge. Az utóbbi kettőről gyakran megfeledkeznek, és nem fordítanak rá kellő figyelmet vásárláskor, pedig elég fontos kényelmi adatokról van szó.

         Érdemes néhány szót ejteni a felhasznált csövekről is. Régebben minden kormány egyforma falvastagságú csövekből épült fel, amik nem voltak könnyűek, de túléltek mindent. Aztán szépen lassan előkerültek a húzott, más néven változó falvastagságú csövek, (a KHE csinált először ilyen kormányt) amik ott erősek maradtak ahol kell és ott vékonyabbak, ahol nem létszükséglet, így születtek meg napjaink modern, könnyű és mégis erős kormányai. Néhány cég máig gyárt egyöntetű falvastagságú kormányokat, mert tartósságban még mindig ez az ász.

         A kormányok méretezését az alábbi módon ejtjük meg, a magasság és a szögek tekintetében:


A magasságot minden esetben a csövek középpontjából kiindulva mérjük és a markolati rész legszélén. Ez adja meg a valós magasságot. A szélességét egyszerűen a kormány két széle közötti távolságra értjük, ami egy egyszerű mérőszalaggal megmérhető.

         A szögek esetében mindig a 0 foktól való eltérést jelölik meg a gyártók. Ezt otthoni eszközökkel pontosan nem igazán tudjuk mérni, ezért kénytelenek vagyunk a gyártó adataira hagyatkozni.

Léteznek itt is különbségek, mint például a KHE Anchor, ami egybe lett építve a befogóval, így súlyt tudtak spórolni.

         Többet nem igazán kell a kormányokról sem tudni, de azt ne feledjétek, hogy ésszel érdemes választani, mert a magasabb és szélesebb kormány ugyan kényelmesebb, de bizonyos trükköknél hátrány is lehet. Arról nem is beszélve, hogy a kormánymagasság esetében nem szabad elfelejteni a rider testmagasságát sem, itt arra gondolok, hogy egy 140 cm-es srácnak minden lesz a 9”-os kormány, csak kényelmes nem!

Mint majdnem minden alkatrésznél, a kormányoknál is merőben eltér a flatland és a street. A Flat kormányok jellemzőbben keskenyebbek és sok esetben nincs vagy nagyon kicsit a hátrahajlásuk. A szélességük is jelentősen kisebb, de a magasságuk az évek alatt szintén elég nagyot nőtt. A képen látható Kun Ádám KHE kormány például 9” magas.

         Akkor lássunk hozzá az összeszereléshez!

Első lépésben készítsünk össze minden kelléket. A villazáró anyát, szedjük le a stucni előlapját. Szükség lesz még egy 6-os imbuszkulcsra is. Gyakorlatilag az összes befogó 6-os fejű csavarokkal van szerelve.

Tisztítsuk mega villanyakat minden szennyeződéstől és a felesleges zsírtól is, mert ha zsíros nyakkal rakjuk össze, akkor fenn áll az elfordulás esélye, meghúzott állapotban is.

Helyezzük rá a befogót villanyakra, de ügyeljünk arra, hogy úgy hézagoljuk a villanyakat, hogy se rövidebb, se hosszabb ne legyen a kelleténél. Ha kilóg, nem tudjuk rátenni a villaleszorítót. Ha lényegesen rövidebb, akkor pedig meghúzáskor kinyúlik a stucni. megközelítőleg, ha 2-3 mm-el rövidebb a nyak a stucni tetejénél, az az ideális.

Zsírozzuk be alaposan a villanyakban a menetet, mert így könnyebb lesz meghúzni és szétszereléskor is nagy segítség lesz, ha nem nyaljuk el az imbuszfejet a kupakban a nagy erőlködés közepette.

Tegyük a helyére a kupakot majd húzzuk meg, de egyelőre csak annyira, hogy ne forduljon el a befogó.

Alaposan zsírozzuk be az előlap csavarjainak menetét, majd ugyanezt tegyük meg a hátsó csavarokkal is és tegyük a helyére őket, de meg még nem húzzuk őket nagyon.

Fogjuk a kormányt és fektessük a stucni vájatába. Ledönthetjük a vázra is a merevítőt, így könnyebben a helyén marad. Arra ügyeljünk, hogy a bordázott rész középen legyen, így lesz a kormányunk is középen.

Tegyük be a bal felső csavart majd húzzuk meg, de csak nagyon gyengén.

Következhet a többi csavar beszerelése, de egyiket se húzzuk még meg. Ezután fogjuk a kormányt és állítsuk a villával megegyező szögbe. A legegyszerűbb, ha annyira húztuk meg a csavart, hogy el nem dől a kormány, de még mozgathatóan feszes. Oldalról belenézünk és belőjük a szöget. Erre nincs pontosabb megoldás, a szemmértékünkre kell hagyatkozni. Segíthet az is, ha fentről belenézünk.

Most elkezdhetjük meghúzni a csavarokat, ha meggyőződtünk arról, hogy minden megfelelően áll.

Nagyon fontos a meghúzás sorrendje! Mindig az átlósan szembe lévő csavart húzzátok, és csak fokozatosan, egyforma erővel haladva előre, míg elég feszes nem lesz! Nagyon fontos, hogy ne húzzátok túl a csavarokat, felejtsétek el a hosszúkaros kulcsokat. A legegyszerűbb a normálméretű, egyszerű imbuszkulcs, amit több stucnihoz gyárilag adnak. Ne tapossátok, ne tegyetek rá erőkart. Annyira húzzátok meg amennyire a rövid kulccsal meg tudjátok csuklóból, ügyelve a sorrendre.

Fontos még, hogy az előlap párhuzamba legyen a stucnival. A fenti képen a nyilak mutatják a kritikus helyeket. Fent és lent is egyforma távolság legyen, erre figyeljetek meghúzás közben. Egy kivétel van, a Fit stucnik. Itt gyárilag úgy van kialakítva, hogy a felső része hosszabb az előlapnak és úgy van kitalálva, hogy hézag nélkül, teljesen hozzáérjen a befogóhoz a fenti részén.

 Ezekre nagyon figyeljetek, különben könnyen selejtet csinálunk a 0km-es stucninkból!

Végezetül meghúzhatjuk a villaleszorító csavart is. Állítsuk be a kormánycsapágy lógását az előző részben bemutatott módon, majd a hátsó csavarokat is húzzuk meg, a már említett módon. Ugyanúgy felváltva, fokozatosan terhelve, mint az előlapnál! Itt se húzzuk túl, mert könnyen kinyúlik a hátulja és összeér az anyag, utána pedig már sosem fogjuk tudni rendesen meghúzni. A hézagra itt is figyeljünk, fent és lent is egyforma legyen a távolság.

Ezek elég fontos dolgok és sokan elrontják, hogy nem fordítanak kellő figyelmet az apróságokra összeszerelésnél, pedig esszenciális fontosságú, hogy tartósan élvezzük új lakatrészeinket hiba nélkül.

Ezennel beszereltük a stucninkat és kormányunkat is, remélhetőleg hiba nélkül. Kezd összeállni virtuális bmx-ünk. Legközelebb rátesszük a markolatot is!

Nincs hozzászólás.

bezár

Bejelentkezés

Elfelejtett jelszó

Tóháti Róbert bio hozzászólt ehhez :

Velosophie - Miniramp project - "Jóflash jó ez a stílusa a..."

hozzászólt ehhez :

A véleményem ez! - A váci skatepark - "A váci "skate..."

NIKE hozzászólt ehhez :

Kivel ne rovatunk......... - "Én arra gondoltam hirtelen, ho..."

Tóháti Róbert bio hozzászólt ehhez :

Kivel ne rovatunk......... - "Nyugi Nike, lehet akciós volt ..."

hozzászólt ehhez :

Dunántúli Extrém Sport Bajnokság - Tapolca - "Várunk min..."

NIKE hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "Ez sajnos s..."

Nagy Zsolt hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "..."

NIKE hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "..."

Nagy Zsolt hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "Az ötlet j..."

Belvári András hozzászólt ehhez :

BMX Worlds 1991 - 2013 - "ez valami hihetetlen! elképesztő,..."