Villák

Megkésve bár, de visszatértünk a ride.hu szerelési tippekkel, aminek továbbra is a fő célja az, hogy megtanítsunk nektek minden szerelési praktikát, és, hogy elkalauzoljunk titeket a szabványok világában, és a mi-mivel kompatibilis kérdésre is tudni fogod a végén már a választ.

Az első részben tisztáztuk a vázakkal kapcsolatos mizériákat. Most, folytatva a képzeletbeli BMX építését, a villákat vesszük egy kicsit jobban szemügyre, utána pedig az első valóságos szerelési segédlettel, összekapcsoljuk a villát a vázzal és megtanulhatjátok, hogyan kell szakszerűen beszerelni egy kormánycsapágyat és azok típusaival is megismerkedhettek.

Íme, egy modern villa, a Fit Shiv. Megfigyelhető rajta az integrált kormánycsapágyhoz kialakított csapágy kapcsolódási perem a nyakon és a kisméretű, 10 mm-es papucsok. Az elvékonyodó, 4130 Crmo lábak rendkívül vékonyak, de a hőkezelésnek köszönhetően mégis erősek. Így lehet egy villa könnyű, de mégis tartós kialakítású

A Shiv villa papucsa, ami egy elég kompakt méret, de még használható peggel is. 30 mm az előfutása és 10mm-es tengelyt fogad.

Tehát a villák először. Jó hír, hogy egy villa kiválasztásánál lényegesen kevesebb szempontot kell figyelembe venned, mint egy váznál. Alapvetően minden BMX villa beépítési magassága (azaz az alsó csapágy aljától, a tengely középpontjáig) azonos, vagy legalábbis nagyon minimálisan tér csak el. Ez a magasság 165mm környékén van, de a legtöbb gyártó nem is adja meg külön ezt az adatot, mert nem igazán szoktak eltérni.

Ami viszont fontos geometriai adata egy villának, és kihat az egész BMX irányítására és viselkedésére, az a villa előfutása. Ez annyit jelent, hogy oldalnézetben a villa középponti síkja, és a kerékagy tengelyközéppontjának a távolsága. Egyszerűen szólva, ez azt jelenti, hogy mennyit nyúlik előre a papucs. Ennek a mérete a flatland villáknál 0mm, ami azt jelenti, hogy középpontos a villa, de egy Street villának 15 és 35 mm között változik az előfutása. Mindkét végletnek megvan a maga előnye és hátránya.

Egy ultramodern villa, az S&M WTF. Fő különlegessége a papucsa, ami zárt, így csak tőcsavaros aggyal használható, de cserében mindig középen lesz a kerék, nem tud elmozdulni és nem kell állítgatni.

A rövid előfutású villákkal könnyebbek az első kerekes trükkök, mivel könnyebb megtalálni az egyensúlyi pontot rövidebb előrenyúlással. Ez főleg nose-wheelie és első keréken való forgásoknál jelent előnyt. Így már gondolom, értitek miért használnak a flatlandesek előfutás nélküli villákat. Hátránya, hogy nagy tempónál némileg instabil érzést ad, és kicsit ideges a kormányzás érzése.

A hosszabb előrenyúlású villák pedig nagyobb stabilitást adnak nagy sebességű trükköknél. A nagyobb tengelytáv, és a kissé alkotmányozottság érezhetően stabilabb bmxet eredményez, viszont technikás, első kerekes trükköknél nehezebb a dolgunk. Főleg a nagy ugratókon jön jól egy ilyen villa, ahol nagy tempóval közlekedik az ember.

 

Egy Eastern Nitrous, középkategóriás villa papucsa. Megfigyelhető a 14mm-es tengelyhez kialkított, nagyobb méretű, de már könnyített kialakítás.

Vannak azért „arany középútnak” is nevezhető villák, amik igazából univerzálisan használhatók minden körülmények között. Ez az előfutás adat a 30-32mm környékére tehető. A legtöbb gyártó ezért is használ ilyen méretű villákat, mert ezek mindenre jók.

Ha már az előfutásnál tartunk, akkor érdemes szót ejtenünk a papucsokról is. Az évek alatt rengeteget változott a villapapucsok mérete és vastagsága. A régebbi túlbiztosított, akár 8 mm vastagságot is elérő, jól megtermett papucsoktól, ma eljutottunk a 4 mm vastag és alátét méretű mikro darabokig.

Vásárlásnál igazából esztétikai szerepe van a papucs méretének. A kisebb papucs szebb és letisztultabb és valamivel könnyebb is. De ha használsz esetleg peget, akkor előny lehet a kicsit nagyobb méret, mert azon jobban fel tud támaszkodni a peg, így nehezebben hajlítja el a papucsot.

Kompatibilitási kérdésben egy dologra kell odafigyelned ezen a tájékon. Méghozzá a tengelyed méretére. Ez 10 vagy 14 mm lehet. A régebbi szokás a 14mm-es tengely volt, a már említett túlbiztosítás miatt, de az idő bebizonyította, hogy előre elég a 10mm is, még peggel is. A történelem folyamán voltak próbálkozások 12mm-es tengelyek használatára, de nem igazán terjedtek el.

A villanyak környékén is van némi tisztáznivaló. Alapvetően az ember, ha új villát vesz, akkor a nyak hosszával nem kell törődni. Az esetek többségében mindig hosszabb a kelleténél, így emiatt nem kell aggódni. Ha hosszabb, akkor vagy kialátétezed, vagy esetleg le is tudod vágni méretre (erre még egy későbbi cikkben visszatérünk).

Itt egy igazi régi vágású KHE villa! Elképesztő vastagságú lábak és papucs, aminek a mérete korához képest kicsinek mondható. Ennek az oka egy olyan dolog, amit manapság már nem látni ez pedig a „villapeges” kialakítás. Annak idején a peget a villalábhoz rögzítették, nem a tengely végére.

 

Az Eastern villánál megfigyelhető a hagyományos villacsapágy fogadási felület. Egyszerűen mondva, ráütős fajta. Tehát a csészét rá kell ütni a villára.

A Fit villa pedig csak integrált csapágyat fogad, de azt mindenféle szerelés és előkészítés nélkül tudja.

A nyak átmérőjével sem nagyon lehet problémád, kivéve, ha valami nagyon ősrégi, vagy éppenséggel áruházi bmxed van. A modern bmx villa nyaka 1 1/8”, azaz 28.6mm átmérőjű. Ez teljesen sztenderd méret, minden villánál megegyezik.

Kompatibilitási ügyben a nyak tájékán is oda kell figyelnünk azért egy dologra. A gyártók manapság szeretik az integrált kormánycsapágy alsó csészéjét a villanyakból kialakítani. Ezt először a FlyBikes csinálta, de mára már szinte minden cég átvette. Okos és hasznos dolog ez, mert megspórolsz némi felesleges súlyt és egy alkatrésszel és gonddal kevesebb. Igen ám, ha integrált kormánycsapágyat használsz.

Vannak, akik még ma is hagyományos, beütős csapágyakat használnak. Nekik sajnos le kell mondaniuk ezekről a villákról, mert az ő csapágyukkal semmiképpen sem szerelhető össze. Csak a hagyományos alsó csészével működő villák jók nekik, amire rá kell ütni az csapágy alsó csészéjét.

Egy dolog maradt még hátra, ez pedig a villa rögzítése, csapágy előfeszítése. Ez egy csavarral történik, amit a villa tetején találsz. Itt is több variáns van. Van a legegyszerűbb, MTB stílusú megoldás, amikor egy csillagot (villarögzítő rózsát) kell beütnöd a nyakba felülről, és a hozzátartozó csavarral tudod összehúzni.

A modern megoldás pedig az, ha egy menet van a nyakba belülre vágva, és egyszerűen a villához tartozó csavart belehajtod és így feszíted meg. Ha vágsz a nyakból, akkor sem kell aggódnod, mert a gyártók erre is gondolnak, a menet mindig mélyebben van, így hagy néhány cm holtteret. Érdekesség, hogy a régebbi villákon ez a menet kívül volt, és egy anyaszerű csavarral lehetett meghúzni a csapágyat.

Egy fontos dologról még nem ejtettünk szót, ez pedig a villa anyaga. Nagyon nagymértékben befolyásolja a leendő villád élettartamát. A felhasznált anyagok megegyeznek a váznál használt anyagokéval. Az olcsóbb villák, olcsóbb Hi-ten acélból vannak, amik ideig-óráig viselik a terhelést, de ha már komolyabban benne vagy a szakmában, akkor nem húzza sokáig. Egy megbízható, erős villa alapfeltétele 4130 Crmo csövek jelenléte. Akárcsak a vázaknál, itt is ez a nyerő, de szerencsére a komoly villáknál ez alap.

A hagyományos beütős (rózsás) villanyak.

A Fit villa nyaka, amiben találunk egy behegesztett részt, amiben a leszorítócsavar fut. Néhány villánál a menet közvetlenül a nyakba van vágva, és a csavarmenet átmérője lényegesen nagyobb.

És a fordított megoldás, a régi KHE villán. A villa nyakára kívülről vágták a menetet, és arra illeszkedik a záróanya.

Van még egy szempont, ami fokozza az erősséget, az pedig a hőkezelés. Egész egyszerűen, amelyik villa átesik egy ilyen kezelésen, az egy kevésbé jó alapanyagú villából is csinálhat egy egész erőset. A csúcsvilláknál ez is szériafelszereltség, az olcsóbbaknál nem mindig, de van, hogy előfordul.

Reméljük sikerült némi támpontot adnunk egy villa megfelelő kiválasztásához. Legközelebb segítünk beszerelni egy villát és a kormánycsapágyakról is megtudhatsz néhány fontos dolgot!


 

NIKE - Budapest

Jönnek még a villa csapágyai is.

Boros András - Szeged

Ez jó lett, csak kicsit keveslem.

bezár

Bejelentkezés

Elfelejtett jelszó

Polyák András hozzászólt ehhez :

2020-as Ride.hu bajnokság állása 1. forduló - "..."

bio hozzászólt ehhez :

Velosophie - Miniramp project - "Jóflash jó ez a stílusa a..."

hozzászólt ehhez :

A véleményem ez! - A váci skatepark - "A váci "skate..."

NIKE hozzászólt ehhez :

Kivel ne rovatunk......... - "Én arra gondoltam hirtelen, ho..."

bio hozzászólt ehhez :

Kivel ne rovatunk......... - "Nyugi Nike, lehet akciós volt ..."

hozzászólt ehhez :

Dunántúli Extrém Sport Bajnokság - Tapolca - "Várunk min..."

NIKE hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "Ez sajnos s..."

hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "..."

NIKE hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "..."

hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "Az ötlet j..."