Vázak

Minden bmx alapja és gerince a váz, ami alapvetően meg fogja határozni kerékpárunk kezelhetőségét, viselkedését és alapvető megjelenését, ezért érdemes átgondoltan választani, mert sok fog múlni ezen.

Napjainkban megszámlálhatatlan márkájú és típusú váz van a piacon ezért jogosan merülhet fel mindenkiben a kérdés, hogy „mi alapján válasszak”? Van aki mások befolyása alapján, egész egyszerűen „ az jó, olyat vegyél Pistinek is az van” elv szerint dönt, vagy egyszerűen a márka iránti szimpátia nyom nagyot a latba. Ha te ész érvek alapján akarsz dönteni és tényleg olyan vázra vágysz, ami neked pont megfelel, akkor érdemes tovább olvasnod.

GT Dyno Slammer, régi idők álomváza. Ekkor még a flatland és street/dirt/park vonal nem számított külön műfajnak. 10mm-es tengelyű papucsok, USA BB középrész, nem integrált kormánycsapágy, felhegesztett rotortartó és közel 5 kg-os súly! És mindez Made in USA!

Alapvető fontosságú, hogy eldöntsük, mire is szeretnénk használni leendő kerékpárunkat. Mind a street, a park és a dirt vázak is más jellemzőkkel bírnak, a flatlandről nem is beszélve.

A street vázaktól merőben eltérő megjelenésű, és geometriájú flatland váz. Kun Ádám saját tervezésű KHE váza, ami az egyik legmodernebb flat váz napjainkban.

Tulajdonképpen univerzálisnak tekinthető majdnem minden váz, jelenleg a piacon, felhasználási területét tekintve. (A flatland vázakat most vegyük ki innen, mert az teljesen más világ.) Vagyis nyugodtan elmehetsz ugratni egy street vázzal is, de az apró különbségek azért később elég meghatározók lehetnek.

Íme egy modern street váz. 2010-es Fly Montana. Integrált kormánycsapágyat fogadó fejcső. Kisebb átmérőjű, könnyebb csövek. Kisebb, Spanyol BB szabványú középrész. 14 mm-es tengelyű papucsok és teljesen leszerelhető fékhardver. A rotortartó, a féktüske és a bowdenvezető is leszerelhető. A súlya pedig 2.2 kg.

Geometria tekintetében néhány alapvető adatra kell odafigyelned. Az első a felsőcső hossza. Ez fogja meghatározni a vázad hosszát. Hogy ebből ki mekkorát válasszon, az nem annyira egyszerű kérdés. Alapvetően függ a testmagasságodtól. Ez ami a leginkább meghatározza ezt a paramétert.

Egy klasszikus a közelmúltból. S&M Black Bike. Érdemes rajta megfigyelni a felső, még nem leszedhető féktüskéket, a láncvilla becsatlakozásánál a „wishbone”-t és vastagabb csöveket. A súlya kb. 2.6 kg.

A vázak hossza 20” és 21.25” között változik, általában negyed colos lépcsőkben, de léteznek ennél rövidebb és hosszabb vázak is, de azok már erősen szélsőségeseknek tekinthetőek! Vegyük alapul, hogy egy 180 cm magas embernek, körülbelül egy 20.75”-os váz az ideális, ehhez igazodva érdemes felfelé, vagy lefelé menni a mérettel.

Továbbá van aki személy szerint a rövidebb, és van aki a hosszabb vázat kedveli, ezért a testmagasságához mérten eltérő vázméretet használ, de ha az első vázadat készülsz megvenni, akkor mindenképpen a testmagasságod alapján hozd meg a döntést!

Egy másik váz szintén a közelmúltból. Volume LA. Még nem leszerelhető ,alsó féktüskék. Érdekes viszont, hogy a bowdenvezetők és a rotorfül pedig már eltávolítható és kis lánckerékkel is használható már az ejtett láncvillának köszönhetően. Integrált üléscsőbilincset itt még nem találunk.

A következő geometriai adat a fejcsőszög, ami 74.5 és 75 fok között szokott váltakozni, de vannak 74 és már 75.5 fokos fejcsőszögű vázak is. A kisebb számadat laposabb szöget jelent, ami nagyobb tempónál stabilabb vázat jelent, vagyis inkább az ugratókra ideális. A meredekebb fejcsőszög pedig a technikásabb, első kerekes trükköknek kedvez. Mindenki döntse el maga, hogy melyik a fontosabb számára, de a 75 fok eléggé univerzálisnak tekinthető.

Fontos adat még a láncvillahossz is, ami elég érezhető különbség. 13” és 13.75” között változik a mérete a modern vázaknak. Itt a kisebb adat rövidebb hátsó részt jelent. A rövidebb hátsó érzékenyebb, kezelhetőbb bmx-et jelent, de aki szereti nagy tempóból beadni a trükkjeit az tudja, hogy a hosszabb láncvilla elég fontos a kellő stabilitás miatt! De, a rövidebbel pedig a technikás trükkök fognak könnyebben menni.

Alternatív bowdenmegakasztási megoldás a Black Bike vázon. Egyszerűen átfúrták az ülésvázcsövet és ott vezették át a bowdent, így a bowdenhúzó háromszög a cső mögött kapott helyet.

Meg szokták még adni a középrész magasság is, ami 11.4” és 11.8” között váltakozik általában. Ennél a különbséget annyira már nem lehet észrevenni, mint az előzőeknél, de azért van eltérés. Az alacsonyabb középrésznek köszönhetően közelebb vagy a talajhoz, ezért stabilabb érzést ad, míg a magasabb pedig a könnyebb elrugaszkodásban segíthet, de itt már tényleg elég nehezen észrevehető a különbség.

Hagyományos, beütős, nem integrált csapágyhoz készült fejcső, felhegesztett rotortartókkal!

Leszerelhető rotortartó felszerelt állapotában és az integrált kormánycsapágyhoz tervezett fejcső.

A váz átlépőmagasság is meg szokták határozni mostanában, ami 8” és 9” között váltakozik. Az alacsonyabb váznál könnyebb az átlépős trükköket csinálni, míg a magasabbnál nem kell annyira felhúznod az ülést, ha kormánypörgetést vagy ülésfogós trükköket akarsz csinálni. De ennél leginkább a személyes szimpátia fog dönteni. Van aki szereti ha, magas és van aki nem.

Gyönyörűen kivitelezett fejcső megerősítés az S4 vázon. Az a kis behegesztett fémdarab nagyon sokat számít az élettartamban.

Másik, láthatatlan, megoldás a fejcsőerősítésre egy Fly vázon. A csövet már húzásakor úgy alakították ki, hogy a fejcsővel csatlakozó részénél már eleve vastagabb a fala, így szükségtelen behegesztett darab.

Napjainkban nagy mizéria az alkatrészek súlya, ami természetesen a vázakra is kiterjed, mivel itt meg lehet fogni súlyos grammokat. Alapvetően a modern vázak már mind könnyűnek számítanak, a változó falvastagságú csöveknek köszönhetően, a 2.2 – 2.3 kg-os súly teljesen átlagosnak mondható. Fontos viszont megjegyezni, hogy ha extrém könnyű vázat veszel, mert már vannak 1.8 kg-os vázak is, akkor érdemes belekalkulálnod, hogy azok a ledobott grammok mind az élettartam rovására mennek!

Szóval érdemes egy picit „nehezebb” vázban gondolkodni, nem ezen fog múlni! Régebben a komplett bmx súlya 20 kg környékén volt, míg manapság a 10 kg környéki bmxek számítanak átlagosnak, de a nehéz géppel is ugyanúgy tudtak bringázni, mint a mai szuper könnyűekkel. Szóval nem minden a súly.

Alsó támvillán elhelyezett féktüske, Mid szabványú középrész és szépen kidolgozott, CNC-zett láncvilla összekötő a Volume vázon.

A vázak anyagában is van különbség. Szinte az összes váz napjainkban 4130 Crmo jelölésű csövekből készül. Leszámítva az olcsóbb vázakat, amik a nehezebb és kevésbé ellenálló Hi-ten acélból készülnek. A konstrukciót még tovább lehet erősíteni, ha hőkezelési eljárásnak vetik alá a vázat. Ez lényegesen megerősíti a szerkezetet, de a pénztárcánkra is érezhető hatással van!

A Fly Montana váz leszedhető féktüskéje közelről. Le, illetve felszerelt állapotban.

A fék is még egy lényeges kérdés váz ügyben. Abban már szinte minden váz megegyezik, hogy leszerelhető róluk a fékhardver, ami annyit tesz, hogy ha te fék nélkül bringázol, akkor nem csúfoskodik ott rajta a féktüske, a bowdenvezetők és a rotorfül. De, ha úgy döntesz, hogy felraksz féket, akkor könnyedén vissza tudod ezeket csavarozni. Ötletes megoldás.

Amiben eltérés lehet az az, hogy lent, a láncvillán, vagy fent a támvillán van-e ez a tartó. Általánosságban a régebbi vázakon ez a konzol mindig lent kapott helyet, de aztán a kisebb lánckerekek megjelenésével ez már nem fért ott el, beleért a lánc. Így véglegesen felköltözött a támvillára, de vannak modern vázak ahol ezt megoldották úgy, hogy a fék lent van és mégis elfér a lánc.

Proper BSH váz mindenféle fékfelszerelési lehetőség nélkül.

Lényegi különbség nem igazán van, hogy hol van a fék. Van aki szerint a lenti fék jobb fékhatást eredményez, de ha fent van, akkor is lehet jól fogó féked, szóval ez is inkább személyes döntés kérdése.

Üléscső fronton jó hír, hogy csak egy mérettel találkozhatunk bmx témakörben, ez pedig a szabványos 25.4”. Az üléscsőbilincsünk is egy méretű lehet csak, ami modernebb vázakon már integrált, azaz nem kell külön megvenned, mert már be van építve. De még ezt a témát is kivesézzük majd később.

Hagyományos, nem integrált ülésvázcső.

És íme az integrált üléscsőbilincs, gyönyörű kivitelben a Fi S4 vázon.

Alternatív megoldás egy Eastern vázon. A támvilla alatt kapott helyet az üléscsőbilincs, így még letisztultabb a látvány.

Régi idők papucsa a Dyno vázon. Van anyag benne bőven és mégis, csak 10mm-es tengelyt fogad.

Napjaink papucsmérete. Látható hegesztési varratok nélkül, belülről marva az alacsony súly és változatlan erősség miatt. Kompakt, mégis peg kompatibilis méretben. További extra a leszerelhető láncfeszítő is!

A végletek papucsa, a Fly Tierra vázon. Alig egy alátétnyi a mérete.

Alapvetően négyféle középrész szabvány létezik a bmx vázaknál. Az USA, az EU, a Mid és a Spanyol. Elég, ha annyit tudsz, hogy a Spanyol és a Mid a két legnaprakészebb megoldás, de ezeket is előszedjük még a jövőben, és alaposan átbeszéljük!

Masszív támvilla becsatlakozás, „Wishbone”-al egy régi vázon.

És egy modern, letisztult megoldás az S4 vázon.

Nagyából ennyi amit dióhéjban tudni érdemes a vázakról, legközelebb a bmx villákat vesszük jobban szemügyre aztán végre szerelünk is!

 

Mezei Áron

May Dávid - Pécs

Ez tényleg egész jó!

Végh Máté - Kaposvár

Abszolút igényes. Mégmég!

Márton Attila - Budapest

nagyon fasza még ilyet ! istencsászsárok vagytok áron & nike :)

bezár

Bejelentkezés

Elfelejtett jelszó

Tóháti Róbert bio hozzászólt ehhez :

Velosophie - Miniramp project - "Jóflash jó ez a stílusa a..."

hozzászólt ehhez :

A véleményem ez! - A váci skatepark - "A váci "skate..."

NIKE hozzászólt ehhez :

Kivel ne rovatunk......... - "Én arra gondoltam hirtelen, ho..."

Tóháti Róbert bio hozzászólt ehhez :

Kivel ne rovatunk......... - "Nyugi Nike, lehet akciós volt ..."

hozzászólt ehhez :

Dunántúli Extrém Sport Bajnokság - Tapolca - "Várunk min..."

NIKE hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "Ez sajnos s..."

Nagy Zsolt hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "..."

NIKE hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "..."

Nagy Zsolt hozzászólt ehhez :

Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "Az ötlet j..."

Belvári András hozzászólt ehhez :

BMX Worlds 1991 - 2013 - "ez valami hihetetlen! elképesztő,..."