Markolat
A szerelési tippek következő részében a markolatokról szeretnénk néhány gondolatot megosztani veletek.
A markolat egy elég személyes dolog. Nagyon egyénfüggő, hogy ki-mit tart számára kényelmesnek.
Alapvetően az első fontos dolog, amit érdemes markolatvásárlás előtt eldöntenetek, hogy milyen anyag összetételű modellt szeretnétek. A markolatok, egytől egyig Kraton gumiból készülnek, ami ellenálló anyag, de megvannak a korlátai.
Itt jön képbe az összetétel. Ha keményebbre csinálják a keveréket, akkor nehezebben kopik el, de töri a kezedet, ha puhára, akkor nagyon kényelmes, de havonta cserélned kell. Szerencsére azért vannak arany középutak itt is, de ezt sajnos csak személyes megtapasztalás alapján lehet megtalálni.
Egy másik tényező a mintázat, aminek csúszóssági ügyben van szerepe. A klasszikus „mushroom”, körkörösen csíkos mintázat a legelterjedtebb, de vannak már egészen elvadult formák is. Itt is főleg a saját ízlés a döntő, hogy kinek melyik fogás a kényelmes.
A markolatoknál még jelölni szokták a hosszát és az átmérőjét. A hosszabb markolat előnyösebb, mivel nagyobb felületed van visszafogni rá, de ha féked van, akkor nem érdemes a leghosszabbat választani, mert nem fog a fékkar elférni a kormányon.
Az átmérőnél a tenyér nagyságát kell figyelembe venni. Leegyszerűsítve, a vékonyabb markolat a kisebb, a vastagabb pedig a nagyobb kezűeknek lesz kényelmes.
A manapság legelterjedtebb a bedugós, műanyag végdugó, amit nagyon egyszerű szerelni és a szivárvány minden színében meg lehet vásárolni.
Megkülönböztetünk még markolatoknál peremes illetve, perem nélküli verziókat. A peremes kényelmes lehet akkor, ha van fékkarod, mert egy kis extra puhaságot ad és nem ütöd be annyira a fém karba a kezed, de például azoknak is jó választás lehet, akik belül fogják a markolatot, így a perem megtámasztja a kezüket.
A perem nélkül markolat elsősorban a „kéz nélküli” trükköknél előnyös, ahol szabadon, bárhol vissza tudsz fogni a kormányra, a perem okozta kényelmetlenség nélkül.
Érdemes még néhány szót ejteni a kormányvégdugókról is. Manapság egyértelműen a műanyag, bedugós stílusú végdugók a legelterjedtebbek, amiket ráadásul a markolatokhoz adnak, így nincs plusz kiadás egyből.
Mivel műanyag, így a tartóssága sem akkora, mint a fém rokonainak, de szerencsére néhányszáz forintért könnyen pótolhatók.
Régebbi stílusú, csavaros, alumínium kormányvégdugó. Manapság már kevesen használják, mert nehezebb és drágább, mint a műanyag és még a sok becsapódástól felsorjásodott széle könnyen meg is tudja vágni a kezünket.
Kezdjük a szerelést!
Induljunk ki abból, hogy van egy, már elhasznált markolatunk és szeretnénk eltávolítani a kormányról.
A legegyszerűbb, ha egy éles késsel vagy tapétavágóval hosszában elvágod és már lent is van. Igenám, de így a markolat már kuka. Ha esetleg még szeretnéd használni a régi markolatod, arra is van megoldás.
A nyers erővel lerángatás itt is opció, de van egy sokkal egyszerűbb módszer is.
Első lépés a végdugó eltávolítása. Szerencsés esetben ki tudod húzni kézzel, nehezebb esetben fogóval, legrosszabb esetben csavarhúzóval kitrancsírozva.
A legjobb eszköz a markolat eltávolításhoz egy injekciós tű. Feltöltöd vízzel és a markolat több pontján vizet fecskendezel be, úgy, hogy mindenhová jusson.
A szétáradó víznek köszönhetően egy könnyű mozdulattal le tudod így húzni a markolatot.
Ennyi. Lent van!
A felszerelés sem lesz sokkal nehezebb.
Amint sikerült kiválasztani a megfelelő markolatot, máris hozzákezdhetünk a felszereléséhez. Néhány egyszerű eszközzel sok szenvedéstől kímélhetjük meg magunkat.
A szárazon felrángatós módszert nem igazán javaslom, mert elég szenvedés, míg az ember feltépi a kormányra, arról nem is beszélve, hogy a puhább markolatok könnyen meg is sérülhetnek egy ilyen szerelés alatt.
Két lehetőséget javaslok. Az egyik a hajlakk, a másik a gyorskötözős. Mindkettő alkalmazását leírjuk.
Ha minden készen áll, már hozzá is foghatunk.
Első lépésként tisztítsuk meg a kormány, markolattal érintkező részét, mert az előző markolatról ottmaradt szennyeződések az új darab, felszerelés utáni csúszkálásához vezethetnek.
Először a gyorskötegelős verziót mutatjuk be. Ehhez érdemes 5-6 darab, hosszú, műanyag kötegelőt beszerezni.
Első lépésként rakjuk be a kötegelőket a markolatba.
Utána fogjuk össze úgy a kötegelőket a kormányon, hogy a markolaton belül mindenhová kerüljön belőle.
Majd ebben a pozícióban, a kötegelők végét fogva, kezdjük el feltolni a markolatot a kormányra.
Meg fogtok lepődni, hogy mennyire könnyen csúszik a műanyagon és így kis erőkifejtéssel egészen végig fel lehet rá húzni, mindenféle küszködés nélkül.
A markolatunk a helyen már csak annyi a feladat, hogy eltávolítsuk a kötegelőket. Egyenesen húzva könnyen eltávolíthatók, de fogóval is rá lehet segíteni.
És ennyire egyszerű, a markolatunk máris a helyén és még csak meg sem izzadtunk!
A másik lehetőségünk, műanyag kötegelők hiányában a hajlakkos felszerelés.
Ez a módszer is nagyon egyszerűen alkalmazható, mindössze egy hajlakkra van hozzá szükségünk.
Fogod a hajlakkot és belefújod a markolat végébe, úgy, hogy körkörösen mozgatod azt, hogy mindenhol egyenletesen elterüljön benne a lakk.
Fogod a markolatot, ráigazítod a kormány végére.
Majd egy határozott mozdulattal, körkörösen forgatva felhúzod teljesen. A lakknak köszönhetően nagyon könnyen fel tudod húzni.
És kész! Máris fent van a markolat. A hajlakkos felszerelésnek megvan az a hátránya, hogy meg kell várni, amíg a lakk megköt, ami körülbelül egy éjszakányi idő, így ezzel a technikával nem lehet SOS cserét alkalmazni, mert a száradásig el tud forogni a markolatod.
A kormányvégdugó beszerelése is nagyon egyszerű.
Fogod a dugót, beilleszted a kormány végébe.
Majd egy határozott mozdulattal beütöd koppanásig.
Ennyi! Gratulálunk! Sikeresen felszerelted a markolatodat!
A markolat csere egy nagyon egyszerű folyamat, de érdemes ezeket a technikákat elsajátítani, mert a defektjavítás, gumicsere után, valószínűleg ez lesz a leggyakoribb szerelés a bmxeden.
A sikeres szerelés után pedig irány bmxezni, mert hét ágra süt a nap kint!
Bejelentkezés
Polyák András hozzászólt ehhez :
Tóháti Róbert bio hozzászólt ehhez :
Velosophie - Miniramp project - "Jóflash jó ez a stílusa a..."
A véleményem ez! - A váci skatepark - "A váci "skate..."
NIKE hozzászólt ehhez :
Kivel ne rovatunk......... - "Én arra gondoltam hirtelen, ho..."
Tóháti Róbert bio hozzászólt ehhez :
Kivel ne rovatunk......... - "Nyugi Nike, lehet akciós volt ..."
Dunántúli Extrém Sport Bajnokság - Tapolca - "Várunk min..."
NIKE hozzászólt ehhez :
Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "Ez sajnos s..."
NIKE hozzászólt ehhez :
Ride.hu bajnokság 2014 tervezett változások - "Az ötlet j..."
NIKE - Budapest
A kötegelős nekem is új volt, pedig láttam én már ezt-azt pl. defektes gumiba füvet/gazt tömni.
Hajcsák Péter -
A kötegelős módszert nem ismertem, de majd kipróbálom. Én kompresszorral fújtam a markolat alá levegőt miközbe a kormányra tettem fel. Ez is egy elég egyszerű és gyors :)